Het is chaos

Gepubliceerd door info@kevinmollet.be op

Het is chaos… dus je bent toch al te laat. Gelukkig is er nu een boek ‘Crisisbeheer in zorgorganisaties’. “Dus, als de crisis toe slaat, zullen we een boek lezen? Strak plan!” Nee, want net daar draait het om. Een crisis versla je niet met een plan maar met strategie.  

De Gouden driehoek

Crisisbeheer bestaat uit drie onderdelen: beleidsvoering, operationeel handelen en crisiscommunicatie.

  • Beleid staat voor het bedrijfstrategische denkwerk met oog op de continuïteit.
  • Operationeel handelen beslaat het effectief aanpakken van de crisis op het terrein (al dan niet letterlijk te interpreteren) zelf.
  • Crisiscommunicatie heeft betrekking tot alle communicatie met betrokkenen tijdens de crisis maar zeker ook nog nadien.

Samen zorgen deze drie domeinen er voor dat een crisis adequaat aangepakt wordt en vormen ze dus ‘de gouden driehoek’. Wanneer een van deze delen niet functioneert, is de kans groot dat je crisisbeheer faalt.

Planning of strategie

Je zou dus kunnen plannen maken voor elke denkbare crisis en deze tijdens zo’n moment mooi afhandelen. De ervaring echter leert ons dat geen enkele crisis volgens een scenario verloopt.

Een crisis is steeds chaos en zeker in het begin hol je achter de feiten aan. Een goede werkmethode voor elk van de drie domeinen in de gouden driehoek van crisisbeheer werkt dus veel efficiënter. Elk team moet weten wat het moet doen en wat de anderen aan het doen zijn.

De zorgsector

Als communicatieverantwoordelijke binnen een ziekenhuis ligt mijn verantwoordelijkheid dus vooral binnen het domein ‘Crisiscommunicatie’. De zorgsector kent hierin haar eigen specifieke noden waarbij de focus heel vaak op mensen en emoties ligt. ‘Dicht bij het leven’, zoals ook de baseline van Az Damiaan is. De overkoepelende organisatie Zorgnet/Icuro heeft de verantwoordelijkheid opgenomen om de verbindende rol te willen zijn om verschillende actoren met elkaar in contact te brengen.

Ik volgde de doorgedreven masterclass crisiscommunicatie en ben dan ook een ware ambassadeur van het belang dat een goede strategie, opgesteld in ‘vredestijd’, biedt tijdens de momenten dat er geen tijd meer is om het boek te lezen.

 

Een boek lezen, kan inderdaad een crisis helpen bezweren maar doe het dan nu.

Bestel hier het boek.

 


info@kevinmollet.be

Kevin maakte de volledige digitale (r)evolutie mee waarbij hij als zesjarige in begin de jaren '80 reeds zijn eerste softwaretoepassingen programmeerde op de primaire homecomputers. Daarna maakte hij actief de opkomst van de intuïtieve en visual-driven operating systems mee en was hij een early adopter van internet. Later hanteerde hij deze kennis ook als (systeem)verpleegkundige bij de implementatie van diverse innovatieve toepassingen binnen een snelgroeiend ziekenhuis. Als lid van de stuurgroep 'Consumerization of healthcare' - waarbij heel wat disruptieve innovaties onderzocht worden - staat hij mee aan de wieg van het nieuwe digitaal in de ziekenhuizen, waaronder het inzetten van apps, robotica, wearables enz. Uiteraard is hij vanuit zijn functie als stafmedewerker PR & communicatie ook een sterke - maar realistische - believer van social media.